Jít zpět

Kupní cena: co vše do ní patří nebo může patřit?

Nezanedbatelná část potenciálních investorů, kteří ještě nemají zkušenosti s nákupem nemovitostí, předpokládá, že stačí zaplatit částku uvedenou v inzerátu – a daný dům či byt jim rázem říká pane. Omyl. Celková kupní cena se skládá z mnoha pořizovacích nákladů, kvůli kterým může nepříjemně nabobtnat. Podívejte se, co vše do ní patří a jaké poplatky se hradí při akvizici realit.

3.jpg

Co spadá do pořizovacích nákladů?

1. Cena nemovitosti 

To nejdůležitější. Dále asi netřeba rozvádět. Ale pozor! Při koupi domu je z daňových důvodů dobré smluvně rozdělit nákup pozemku a samotné nemovitosti. 

2. Poplatky

Po podpisu kupních smluv se hradí nejrůznější poplatky, mezi které patří:

I. Provize realitní kanceláře či makléře

Pokud prodej nemovitosti a jednání se zájemci o koupi neřeší sám majitel, ale zastupuje ho realitní kancelář či nezávislý makléř, tak součástí kupní ceny bude provize. Ta může, ale nemusí být uvedena v inzerované nabídce. Proto je vhodné se předem ujistit, zda zveřejněná cena zahrnuje provizi či nikoliv. A pokud ne, tak se určitě informujte o její přesné výši.

II. Znalecký posudek na odhad nemovitosti

Většina investorů nedisponuje takovými prostředky, aby dokázali zaplatit celou pořizovací cenu nemovitosti ze svého a musí využít hypotéku nebo úvěr ze stavebního spoření. V takovém případě jeho poskytovatel chce před podepsáním smlouvy znát odhad ceny, aby si ověřil, zda hodnota daného domu či bytu skutečně odpovídá požadované částce.

Bance přitom někdy může stačit odhad soukromého znalce, někdy trvá na vlastním znalci. Za to si zpravidla účtují 5-10 tisíc korun, pokud nejde o rozsáhlejší či specifickou stavbu, kdy je odhad náročnější – a proto i dražší.

III. Návrh na vklad do katastru nemovitostí

Po podpisu kupní smlouvy je nutné oficiálně požádat o vklad do katastru nemovitostí, za který zaplatíte správní poplatek ve výši 2000 Kč. Jednu tisícovku dáte za změnu vlastníka, druhou za zástavní právo, které opravňuje poskytovatele hypotéky či jiného úvěru nemovitost prodat, pokud porušíte smluvní podmínky, např. když přestanete splácet.

K převodu nemovitosti potřebujete mít také ověřený výpis z listu vlastnictví nemovitosti, který stojí zhruba 100 Kč.

IV. Úschova peněz

Zmiňovaný návrh na vložení do katastru nemovitostí probíhá až po uhrazení pořizovací ceny. Jako kupující ale chcete mít jistotu, že prodávající dodrží smluvní závazek a k převodu vlastnického práva opravdu dojde. 

Proto nejspíš využijete možnost tzv. úschovy peněz, kdy vaše prostředky v tomto mezičase budou pod ochranou advokátní kanceláře, notáře nebo banky. A na účet protistrany odejdou až po splnění všech závazků.

Každý subjekt naceňuje úschovu peněz individuálně, ale většinou se pohybuje v řádech jednotek tisíců. Tuto službu poskytují i realitní kanceláře, nicméně to příliš nedoporučujeme. 

V našich podmínkách je totiž realitní kancelář zpravidla placená prodávajícím z peněz kupujícího. RK vlastně zastupuje prodávající stranu a nikoliv tu, která posílá peníze. V rámci snížení rizika je proto vhodnější poslat peníze raději třetímu subjektu, který bude chránit především vaše zájmy. Tedy advokátní kanceláři, notáři nebo bance.

V. Právní servis

Kupní smlouva je nejdůležitější dokument celé realitní transakce, a proto je nezbytné mít podchycené všechny její detaily, abyste byli maximálně chráněni a vyhnuli se nepříjemným překvapením. Vypracování či konzultace smluvní dokumentace přijde na pár tisíc, ale může ušetřit spoustu trablů a s nimi spojené astronomické výdaje.

VI. Pojištění nemovitosti

U pojištění nemovitosti stejně jako u znaleckého posudku na odhad hodnoty záleží na tom, jestli její pořizovací cenu platíte v plné výši z vlastních zdrojů, nebo využijete i financování formou hypotéky či jiného úvěru. 

V prvním případě je tento poplatek volitelný, ale ve druhém povinný. Poskytovatel úvěru totiž potřebuje mít jistotu, že o své peníze nepřijde, kdyby neočekávaně došlo k poškození nemovitosti, například vlivem záplav, tornáda, nárazu auta/letadla apod. Pak by pojistnou částku dostala banka či spořitelna, která by se s vámi dohodla na dalším postupu.

Při pojištění nemovitosti, kterou jste koupili pouze z vlastních zdrojů, by samozřejmě v případě pojistné události byly peníze vyplaceny přímo vám.

VII. Životní pojištění

Stejný případ jako pojištění nemovitosti. Povinný poplatek v případě koupě s využitím úvěru a nepovinný (ale velmi vhodný) poplatek v případě nákupu pouze z vlastních zdrojů.

Banka, spořitelna i vy přece potřebujete mít jistotu, že nepřijdete o peníze, ani když se vám něco stane a budete mít výpadek příjmů. Životní pojištění samozřejmě pokrývá i eventuální smrt, při které se pojistná částka vyplácí pozůstalým.

VIII. Nepovinné poplatky

Sem patří nejrůznější poradenské služby či posudky, které si před rozhodnutím o nákupu nemovitosti objednáte, abyste se utvrdili v tom, zda děláte správnou věc či nikoliv. Může jít třeba o posudek statika nebo technickou kontrolu.

3. Daň z nabytí nemovitosti a další daňové povinnosti

Daň z nabytí nemovitosti nepatří do pořizovacích nákladů, protože od roku 2020, kdy byla zrušena, už neplatí dřívější povinnost odvést státu 4 % z kupní ceny. 

Podle aktuální legislativy musíte zaplatit 15% daň ze zisku z prodeje nemovitosti. Ale pouze v případě, kdy nemovitost do 10 let od pořízení prodáte a veškeré příjmy z prodeje nevyužijete k nákupu jiné nemovitosti. Podmínky (ne)placení daně z prodeje nemovitosti detailně popisuje například článek advokátní kanceláře Šmarda.

S daní z prodeje nemovitosti je tedy potřeba kalkulovat zejména při flipování nemovitostí.

4. Rekonstrukce

Často nemovitost kupujeme se záměrem okamžité rekonstrukce, která zvýší její hodnotu. V takovém případě se do celkové kupní ceny počítají i odhadované náklady na rekonstrukci.

Co si z toho odnést?

Celková kupní cena nemovitosti se kromě pořizovací ceny skládá z mnoha poplatků. Některé jsou povinné, jiné volitelné. A povinnost uhrazení daně z prodeje nemovitosti třeba může vzniknout až po několika letech. Proto je před nákupem nemovitosti důležité znát její střednědobý i dlouhodobý účel, abyste dokázali odhadnout, co všechno za ni nejen dnes, ale i v budoucnu zaplatíte.

Související články
1+1, 30-40m2, Praha - Západ, 2. NP
1+1, 30-40m2, Praha - Západ, 2. NP
K prodeji v lokalitě Praha - Západ bytová jednotka s kupní cenou 1.875.000Kč v dobrém udržovaném stavu. Není zapotřebí rekonstrukce. Tržní cena činí 2.600.000Kč. Potenciální marže ve výši 725.000Kč, tj. 38% zhodnocení. Bytová jednotka se nachází v 2.NP z celkem 5 pater. 
Premium Jak na pasivní příjem 20 000 Kč
Jak na pasivní příjem 20 000 Kč
Chtěli byste, aby vám peníze na účet chodily „jen tak bez práce“? Aby se na něm každý měsíc pravidelně zjevila nějaká pěkná sumička, se kterou můžete počítat? A víte, že zařídit to není zas tak těžký? Čtěte dál a dozvíte se, jak si nechat zlaťáky skákat rovnou do kapsy.
Kolik peněz potřebujete, abyste mohli investovat do nemovitostí?
Kolik peněz potřebujete, abyste mohli investovat do nemovitostí?
Otázka za všechny prachy. Jednoznačná odpověď na ni neexistuje – je to jako ptát se, kolik stojí auto. Odpovědí totiž v obou případech bude rozpětí od desítek tisíc klidně do milionů. Přesto ale dnes vneseme do této temnoty trochu světla. Řekneme si, kolik musí v prasátku být v závislosti na různých přístupech. A že někdy může být klidně úplně prázdné.
Premium Výsledovka, rozvaha a daňové přiznání: Kam jaké položky patří?
Výsledovka, rozvaha a daňové přiznání: Kam jaké položky patří?
Co svědčí o tom, jak se vám investování do nemovitostí daří, když máte firmu a nemovitosti kupujete skrze ni? Nejen cash flow a stav bankovního účtu, také dva základní účetní výkazy – rozvaha a výkaz zisků a ztrát. Podívejte se, jaký je mezi nimi rozdíl a co do nich patří. Ve druhé polovině článku se zaměříme na daňové přiznání a to, jaké příjmové a nákladové položky je v něm zapotřebí uvádět.