Výhody krátkodobého pronájmu
Klady krátkodobých pronájmů lze popsat stručně, protože jsou jasné a vševypovídající.
- Můžete dosáhnout výrazně vyššího obratu a zisku než u dlouhodobých pronájmů.
Zájemci o tento typ pronájmu jsou zpravidla solventní lidé s vysokou likviditou, kteří nemají problém zaplatit za krátkodobé ubytování (pro vás) velmi příznivou cenu.
Každoroční návratnost investice se klidně může pohybovat kolem 20-30 % (s tím jsme se už sami setkali), ale také kolem 5-10 %, což už není tak výhodné.
Skutečná výše obratu, zisku i návratnosti se odvíjí od lokality nemovitosti a obchodní i marketingové strategie.
Velké pozitivum je rovněž minimalizace rizika neplatičů. U krátkodobého pronájmu se totiž většinou platí dopředu, a proto nehrozí, že nájemníci zmizí bez zaplacení a vám zbydou jen oči pro pláč.
Nevýhody krátkodobého pronájmu
Provozování krátkodobého pronájmu je regulérní byznys, k němuž potřebujete mít adekvátní živnostenské oprávnění. Podle metodiky Finanční správy z roku 2017 totiž poskytujete ubytovací služby.
Vztahuje se tak na vás daň z příjmu fyzických osob a daň z přidané hodnoty. Kromě již zmíněného sjednání živnosti musíte odvádět zdravotní a sociální pojištění a dále ještě hradit městu rekreační a lázeňské poplatky.
Představte si, že vlastníte apartmán na úpatí některého z českých pohoří.
Jeho provozování bude naprosto odlišné od dlouhodobého pronajímání bytu ve městě.
- Je s ním spojena větší administrativní zátěž.
- Musíte vést náročnější účetnictví, evidenci „nájemníků“ (dále jim ale budeme říkat „hosté“, což je pravdivější označení) a pravidelně je nahlašovat.
- Potřebujete také na časté bázi řešit úklid, předávání a přebírání klíčů či kontrolu stavu nemovitosti na konci pobytu…
Zvládnete to sami? Kor, když třeba nebydlíte hned vedle? Řízení a koordinace více apartmánů časovou náročností vyjde na fulltime job.
A protože jde o byznys jako každý jiný, tak potřebuje mít byznysovou, marketingovou i cenovou strategii – a všechny aktivně realizovat.
U dlouhodobého pronájmu vám totiž stačí pro každou nemovitost najít jen jednou jednoho vhodného nájemce – a pak máte v ideálním případě na několik „vystaráno“.
U krátkodobého pronájmu ale potřebujete v nemovitosti „otočit“ během jednoho roku desítky, nebo dokonce až stovky hostů.
A k tomu potřebujete být vidět a investovat čas a/nebo peníze do online i offline propagace. Zpravidla máte vlastní web, jste zaregistrovaní na „ubytovacích“ portálech, pravidelně přispíváte na různé sociálně sítě nebo si platíte PPC reklamu.
Nezapomínejte ani na to, že téměř každé ubyvací služby mají někdy v průběhu roku „okurkovou“ sezonu, kterou potřebujete přečkat.
- Buď tím, že své ubytování například prostřednictvím různých slevových akcí zaplníte.
- Nebo si ve zbylém období vyděláte tolik, že i ten krátkodobý výpadek příjmů vás výrazněji nezasáhne.
Počítat musíte také s tím, že chvilku trvá, než se byznys zajede, než se o vás veřejnost dozví a než získáte dostatek referencí, podle kterých se ostatní potenciální hosté mohou řídit.
U referencí je samozřejmě riziko, že vyšší množství negativních hodnocení může poslat celé podnikání do kopru, ale naopak pozitivní hodnocení může byznys – a tím pádem i výnosy – raketově vystřelit.
Krátkodobý pronájem navíc nelze provozovat kdekoliv, ale pouze v oblasti, kde o něj bude zájem.
Často v jeho okolí potřebujete mít nějaké „atrakce“ pro sociální, sportovní i jiné vyžití, jako jsou přírodní lákadla (hory, lesy, rybník, jezero…), památky, restaurace, cyklostezky, sjezdovky atp.
V porovnání s dlouhodobým pronájmem jsou ale zcela jiné například i nároky na vybavení a zařízení nemovitosti.
- Dlouhodobý pronájem bez problému udáte, i když v nabízené nemovitosti je pouze kuchyň a jinak pouze bílé stěny. Nájemník si všechno obstará, doveze a nastěhuje sám.
- To by se u krátkodobého stát nemohlo, protože to v podstatě fungujete jako hotel, kam host přijede pouze s kufrem a nic mu nechybí.
A je jedno, jestli vlastníte výše zmíněný horský apartmán, nebo třeba pronajímáte městský byt přes Airbnb či Booking. Tyto ubytovací služby totiž mají jako podmínku, že nabízená nemovitost musí být kompletně vybavena.
Co si z toho odnést?
Krátkodobý pronájem vám může přinést výrazně vyšší obrat, zisk i návratnost než ten dlouhodobý. Je ale mnohem náročnější na časové, finanční i lidské zdroje. K jeho úspěšnému provozování navíc potřebujete dobrou lokalitu, byznysovou i marketingovou strategii a hodně dřiny. V takovém případě lze dosáhnout velmi pěkných výsledků.